Ik zie veel ondernemers om mij heen verzuchten dat ze meer klanten willen en meer omzet. Zij zetten met hun bedrijven een mooi product of dienst neer voor een goede prijs, zijn klantgericht bezig en leveren een uitstekende service. Maar nieuwe klanten komen zeker niet altijd automatisch naar je toe. Juist dan biedt ‘internet’ veel kansen. Maar dan moet je wel laten zien wat je in huis hebt en kunt betekenen voor je klant.

Je bent er niet alleen met een website waar vervolgens een lange tijd niets meer op gebeurt. Je website is wel je digitale voordeur zeg ik altijd. Zet de deur open en zorg dat je ‘online winkel’ er goed uitziet en wissel het assortiment (= teksten en foto’s) regelmatig. Zorg ook dat de inhoud van je website synchroon loopt met de veranderingen in je bedrijf. Met andere woorden, op tijd nieuwe teksten en foto’s plaatsen, is essentieel. De mooiste content voor je website is het verhaal over wat jij hebt gedaan voor je klant, verteld door je klant. Vertel of laat liever gezegd jouw verhaal over je mooiste projecten vertellen en zet dit op je website.


Je kunt deze verhalen kwijt op een landingspagina “Portfolio”. Of je maakt er een blog van. Of je etaleert jouw kennis en kunde in een nieuwsbrief. Met deze verhalen ‘vang’ je leads. Potentiële opdrachtgevers herkennen hun specifieke behoefte in jouw verhaal. Jij hebt laten zien wat je doet en hoe jij je werk doet en dat spreekt deze mensen aan. Eigenlijk werkt dit als een eerste kennismaking met jou en jouw bedrijf, zonder dat je er zelf heel veel moeite voor hoeft te doen. Het kost je geen reistijd, je hoeft er (nog) niet naar toe om in gesprek te gaan. Met jouw verhalen ‘warm’ je jouw toekomstige contacten op. Je gaat van koude acquisitie naar warme acquisitie. Als je met deze mensen in contact komt, kennen ze jouw bedrijf al.


Het mooiste is dat als je deze communicatiemiddelen inzet, je ook de band met je bestaande klanten onderhoudt en verstevigt. Een warm en regelmatig relatiebeheer is immers een belangrijke pijler van je bedrijf. Het is toch lastig om tussen de bedrijven door regelmatig te bellen of langs te gaan. Door online te communiceren onderhoudt je al die lijntjes met jouw bestaande klanten en relaties. Regelmatige berichtgeving zorgt ervoor dat jouw bedrijf bij hen in het hoofd blijft hangen. Mijn advies: Vertel of laat vertellen over wat jij doet voor jouw klanten, dit zorgt voor verbinding. Je blijft zo in het oog en in het hart van jouw klanten, relaties en potentiële klanten. Als de tijd daar is, dat zij behoefte hebben aan dat wat jij toevallig kunt, gaat er bij hen een lampje branden en denken zij aan jou. Het allereerste wat zij doen voordat ze jou bellen, is ook weer jouw website opnieuw bekijken. Houd daarom minstens je website maandelijks up-to-date, dat is mijn advies.

Karin Bodde
Tekst en Support per Uur