Wat is jouw meerwaarde als tekstschrijver? Dat vroeg mij onlangs iemand. Kort samengevat kom ik door het stellen van vragen te weten waarom ondernemers doen wat zij doen voor hun klanten. Dat gaat in eerste instantie niet over de producten en diensten die zij leveren aan hun klanten, maar over hoe die ondernemers zich zelf verhouden tot hun producten en diensten. Niet voor niets maken of leveren zij product a. of dienst b. Er zit een verhaal achter. Bijvoorbeeld een interieurstyliste die haar klanten helpt aan een mooi ingericht huis precies passend bij de bewoners. Omdat zoals zij zelf zegt: "Nieuwe spullen voor je huis uitzoeken is gewoon een feestje!" Daar helpt zij mensen heel graag bij en dat merken haar klanten. Die komen steeds terug. Waarom? Omdat ze zelf ontzettend veel houdt van mooie stoffen, dessins, strakke raambekleding, vloerbedekking en andere vloerafwerkingen. En een ster is in haar vak; advies geven over inrichting. Deze achtergrond en motivatie van zo'n ondernemer met verve op papier zetten en in een verhaal gieten, dat is míjn passie.


Daarom begin ik mijn elevator pitch altijd met de zin dat ik geen sprookjes verkoop maar waar gebeurde verhalen over ondernemers van vlees en bloed. Deze persoonlijke en vooral echte verhalen, gebaseerd op de techniek van storytelling hebben namelijk veel meer aantrekkingskracht op potentiële klanten dan reclameteksten als bijvoorbeeld ‘mijn wasmiddel is het beste’.
Ik schrijf verhalen voor ondernemers die gaan over waarom zij met hun onderneming zijn gestart. Het gaat om hun doelen en middelen, hun passie, hun successen en over de overwonnen obstakels. Ik schrijf over producten en diensten die het verschil maken en ertoe doen. Producten en diensten waar mensen wat aan hebben. Ik zorg voor de juiste teksten in combinatie met zorgvuldig gekozen communicatiekanalen.

Ik schrijf dus verhalende teksten voor ondernemers (en hun klanten) waarin de energie en passie van die ondernemers zit. Want dat is wat klanten willen, kopen bij ondernemers die goede waar leveren en voor 100% achter hun product of dienst staan. Daar al hun energie aan geven. Problemen adequaat oplossen als die zich voordoen. Service verlenen als dat nodig is. Het gaat om vertrouwen.
Échte verhalen waardoor mensen de ondernemer beter leren kennen en gaan vertrouwen, werken daarom het beste, vind ik. Mijn meerwaarde is dus het échte verhaal achter de ondernemers zichtbaar te maken.

Karin Bodde

Tekst en Support per Uur

www.tespu.nl