Laat jouw mooie bedrijf ook online zien!

Ik zie veel ondernemers om mij heen verzuchten dat ze meer klanten willen en meer omzet. Zij zetten met hun bedrijven een mooi product of dienst neer voor een goede prijs, zijn klantgericht bezig en leveren een uitstekende service. Maar nieuwe klanten komen zeker niet altijd automatisch naar je toe. Juist dan biedt ‘internet’ veel kansen. Maar dan moet je wel laten zien wat je in huis hebt en kunt betekenen voor je klant.

Je bent er niet alleen met een website waar vervolgens een lange tijd niets meer op gebeurt. Je website is wel je digitale voordeur zeg ik altijd. Zet de deur open en zorg dat je ‘online winkel’ er goed uitziet en wissel het assortiment (= teksten en foto’s) regelmatig. Zorg ook dat de inhoud van je website synchroon loopt met de veranderingen in je bedrijf. Met andere woorden, op tijd nieuwe teksten en foto’s plaatsen, is essentieel. De mooiste content voor je website is het verhaal over wat jij hebt gedaan voor je klant, verteld door je klant. Vertel of laat liever gezegd jouw verhaal over je mooiste projecten vertellen en zet dit op je website.


Je kunt deze verhalen kwijt op een landingspagina “Portfolio”. Of je maakt er een blog van. Of je etaleert jouw kennis en kunde in een nieuwsbrief. Met deze verhalen ‘vang’ je leads. Potentiële opdrachtgevers herkennen hun specifieke behoefte in jouw verhaal. Jij hebt laten zien wat je doet en hoe jij je werk doet en dat spreekt deze mensen aan. Eigenlijk werkt dit als een eerste kennismaking met jou en jouw bedrijf, zonder dat je er zelf heel veel moeite voor hoeft te doen. Het kost je geen reistijd, je hoeft er (nog) niet naar toe om in gesprek te gaan. Met jouw verhalen ‘warm’ je jouw toekomstige contacten op. Je gaat van koude acquisitie naar warme acquisitie. Als je met deze mensen in contact komt, kennen ze jouw bedrijf al.


Het mooiste is dat als je deze communicatiemiddelen inzet, je ook de band met je bestaande klanten onderhoudt en verstevigt. Een warm en regelmatig relatiebeheer is immers een belangrijke pijler van je bedrijf. Het is toch lastig om tussen de bedrijven door regelmatig te bellen of langs te gaan. Door online te communiceren onderhoudt je al die lijntjes met jouw bestaande klanten en relaties. Regelmatige berichtgeving zorgt ervoor dat jouw bedrijf bij hen in het hoofd blijft hangen. Mijn advies: Vertel of laat vertellen over wat jij doet voor jouw klanten, dit zorgt voor verbinding. Je blijft zo in het oog en in het hart van jouw klanten, relaties en potentiële klanten. Als de tijd daar is, dat zij behoefte hebben aan dat wat jij toevallig kunt, gaat er bij hen een lampje branden en denken zij aan jou. Het allereerste wat zij doen voordat ze jou bellen, is ook weer jouw website opnieuw bekijken. Houd daarom minstens je website maandelijks up-to-date, dat is mijn advies.

Karin Bodde
Tekst en Support per Uur

Het was even stil ….

En toen was het Kerstvakantie. Na een ongelofelijke eindspurt en een explosie van werk had ik een paar vrije dagen vanaf tweede Kerstdag. Even niets. Ik mocht er nog een weekje in januari bij pakken vond ik zelf. Ik had immers tot en met eerste Kerstdag gewerkt In de tweede week van januari zou ik mijn blog weer oppakken. Ik pakte er nog een weekje bij. Toen viel ik in een gat. Opgeslokt door routinewerk, weggezakt in drukte, geen tijd, geen moed, geen puf meer om uit de comfortzone te stappen. Het werd februari. Het werk in mijn ondersteunende opdracht liep wel. Dat werk heb ik al zo lang gedaan, dat zit er zo goed in. Het is net als fietsen, dat verleer je nooit. Het werken voor TeSpU stond op een wat lager pitje, even wat minder opdrachten. Ik bleef wel zaaien maar de oogst bleef nog even uit.


Tot thuis letterlijk de waterleiding klapte en ik in actie moest komen. Aannemer bellen, badkamer aanpakken, besluiten om te verbouwen. Tot ik werd gevráágd voor nieuwe opdrachten zowel voor de ondersteuning als voor het schrijven van teksten. Ik moest in actie komen. De schop onder mijn … Mensen hebben me nodig, zien mijn meerwaarde, ik kan wat voor hen doen! Natuurlijk. Een nieuwe tekst voor de website van twee bouwbedrijven en een nieuwe tekst voor een adviseur woningbeheer. Ondersteuning voor een nieuwe directeur. Het optuigen van een nieuw kantoor. Ik voel weer energie, het borrelt weer. Ik heb er zin in. Aan de slag.


De draad weer oppakken met mijn blog, gewoon iedere week weer een tekst schrijven met mijn boodschap. Een kantoor samen met nieuwe teamleden opbouwen. De ruimte inrichten, pc’s regelen, zorgen dat de juiste middelen er komen. Processen opzetten en verder uitbouwen. Ik ontdek mijn drive weer, het gaat haast vanzelf. Ik herken mijn kracht! Regelen, organiseren, snel schakelen. Schrijven!
Het was even stil maar nu pak ik de tekstdraad weer op! Ik ben er weer.

 

Karin Bodde
Tekst en Support per Uur
www.tespu.nl

Oudjaar, Nieuwjaar: Terugkijken en vooruit blikken

Wat een jaar was 2014! Ik hoorde mij tegen mensen zeggen: “Ik heb ontzettend veel gedaan, in beide banen. Dat is goed maar deze situatie moet niet veel langer meer duren.” Terugkijkend op 2014 heb ik vanuit een intrinsieke wens en behoefte en ‘Tekst en Support per Uur’ steeds duidelijker vorm gegeven. Met de steun van thuis, mijn opdrachtgevers en zeker ook mijn maten van ondernemersvereniging BNI Orakel. Ik kreeg hulp uit verwachte én onverwachte hoeken. Ik heb veel mensen leren kennen en veel van hen geleerd. Mijn andere hectische baan bij de gemeente Rotterdam ging gewoon door, daar lag de focus vooral op de secretariële ondersteuning van de manager en het team. Het was niet eenvoudig om met alle tegenwind van kapotte printers, niet ingeregelde telefonie na een verhuizing en een structureel tekort aan vergaderzalen alle zaken te blijven organiseren en zelf overeind te blijven. En de combinatie van beide banen vergde veel. Maar ik ben er nog steeds.

Waarom wilde en wil ik ‘van werk’ veranderen en meer opdrachten binnenhalen voor Tekst en Support per Uur? Omdat ik zo ontzettend veel plezier en energie krijg van mijn werk als tekstschrijver. Terugdenkend aan de passieworkshop die ik in februari bij BNI volgde, zet ik mijn wensen c.q. passies nog een keer op een rij. Een mens heeft veel wensen en behoeften, maar ik kon ze met behulp de BNI workshop terugbrengen tot de kern.
Op 6 februari schreef ik aan welke persoonlijke passies ik graag meer invulling zou willen geven. Met andere woorden, als mijn leven ideaal is dan:
1. Help ik mensen met mijn opgedane ervaring en wijsheid;
2. laat ik meer plezier, humor en gekkigheid in mijn leven toe;
3. ben ik meer aan het creëren en bouwen;
4. heb ik meer intense relaties met de mensen die ik liefheb
5. en krijg of neem ik meer ruimte en vrijheid om mijzelf verder te ontwikkelen.

Deze passies zijn nog altijd actueel en zijn het waard om na te blijven streven. Afgelopen vrijdag had ik een ontzettend goed gesprek met één van mijn BNI maten. Ik kwam er toen achter dat ik nog een 6e passie had, die mijn leven nog mooier zou kunnen maken. En dat is mijzelf meer te uiten naar de buitenwereld. Aan de ene kant stel ik mij als schrijver in dienst van de ondernemer om diens stem te laten horen over zijn of haar onderneming. Aan de andere kant heb ik een behoefte om mijn ideeën. ervaringen en opvattingen te delen met iedereen om mij heen. De conclusie voor mijzelf is, veel bereikt in 2014 gewoon doorgaan in 2015 en doen wat je wilt. Ik ben benieuwd waar ik dan op 21 december 2015 sta.

Even stilstaan om terug te kijken en vooruit te blikken is áltijd goed om te doen. En als je goed over je bereikte resultaten nadenkt, weet je eigenlijk wel wat je volgend jaar te doen staat. Aan de slag mensen!

Karin Bodde

Tekst en Support per Uur

www.tespu.nl

De meerwaarde van het verhaal achter de ondernemer ….

Wat is jouw meerwaarde als tekstschrijver? Dat vroeg mij onlangs iemand. Kort samengevat kom ik door het stellen van vragen te weten waarom ondernemers doen wat zij doen voor hun klanten. Dat gaat in eerste instantie niet over de producten en diensten die zij leveren aan hun klanten, maar over hoe die ondernemers zich zelf verhouden tot hun producten en diensten. Niet voor niets maken of leveren zij product a. of dienst b. Er zit een verhaal achter. Bijvoorbeeld een interieurstyliste die haar klanten helpt aan een mooi ingericht huis precies passend bij de bewoners. Omdat zoals zij zelf zegt: "Nieuwe spullen voor je huis uitzoeken is gewoon een feestje!" Daar helpt zij mensen heel graag bij en dat merken haar klanten. Die komen steeds terug. Waarom? Omdat ze zelf ontzettend veel houdt van mooie stoffen, dessins, strakke raambekleding, vloerbedekking en andere vloerafwerkingen. En een ster is in haar vak; advies geven over inrichting. Deze achtergrond en motivatie van zo'n ondernemer met verve op papier zetten en in een verhaal gieten, dat is míjn passie.


Daarom begin ik mijn elevator pitch altijd met de zin dat ik geen sprookjes verkoop maar waar gebeurde verhalen over ondernemers van vlees en bloed. Deze persoonlijke en vooral echte verhalen, gebaseerd op de techniek van storytelling hebben namelijk veel meer aantrekkingskracht op potentiële klanten dan reclameteksten als bijvoorbeeld ‘mijn wasmiddel is het beste’.
Ik schrijf verhalen voor ondernemers die gaan over waarom zij met hun onderneming zijn gestart. Het gaat om hun doelen en middelen, hun passie, hun successen en over de overwonnen obstakels. Ik schrijf over producten en diensten die het verschil maken en ertoe doen. Producten en diensten waar mensen wat aan hebben. Ik zorg voor de juiste teksten in combinatie met zorgvuldig gekozen communicatiekanalen.

Ik schrijf dus verhalende teksten voor ondernemers (en hun klanten) waarin de energie en passie van die ondernemers zit. Want dat is wat klanten willen, kopen bij ondernemers die goede waar leveren en voor 100% achter hun product of dienst staan. Daar al hun energie aan geven. Problemen adequaat oplossen als die zich voordoen. Service verlenen als dat nodig is. Het gaat om vertrouwen.
Échte verhalen waardoor mensen de ondernemer beter leren kennen en gaan vertrouwen, werken daarom het beste, vind ik. Mijn meerwaarde is dus het échte verhaal achter de ondernemers zichtbaar te maken.

Karin Bodde

Tekst en Support per Uur

www.tespu.nl

 

Ik schrijf én verbind mensen

"Als ik in mijn element ben, verbind ik de juiste mensen aan elkaar." Dat hoorde ik mijzelf afgelopen week zeggen tegen één van mijn BNI Orakel-maten. Sinds begin van dit jaar ben ik lid van ondernemersvereniging BNI Orakel. Met als eerste doel mijzelf en mijn bedrijf Tekst en Support per Uur een flinke boost te geven om in 2015 als schrijver op ‘eigen benen’ te gaan staan. De manier waarop de netwerkorganisatie BNI in het leven staat met hun motto ‘geven loont’ past juist bij mij.

Want naast het schrijven heb ik nog een andere kracht en gedrevenheid en dat is mensen helpen. Dat is misschien ook de reden waarom ik zo gemakkelijk in mijn eerste vak als managementondersteuner ben gerold. Ik help mijn managers graag en met alle liefde en inzet. Dat leverde veel resultaten op, vooral als de managers daar ook hun aandeel in leveren. Het effectief ondersteunen van managers kan namelijk geen eenrichtingverkeer zijn. Hier geldt: “it takes two to tango”. Je kunt nog zo proactief zijn als ondersteuner, als je van je manager geen duidelijke en tijdige kaders krijgt en minimale sturing, dan is elk eindresultaat suboptimaal.

Dat was even een uitstapje omdat ik de laatste jaren aan den lijve heb ondervonden dat er door hectiek en stress binnen de onderneming geen tijd meer was voor goed en tijdig overleg binnen het team van manager en ondersteuner. Nu weer terug naar verbinden en mensen helpen. Bij BNI geldt ‘geven loont’ en als ik terugkijk op dit jaar, heb ik dat nog onvoldoende gedaan voor wat betreft aanbevelingen geven en bezoekers meenemen. Ik heb wel op een andere manier gegeven door bijvoorbeeld een ander lid van BNI te helpen aan deelnemers voor haar trendworkshop. Weer een ander lid van mijn chapter heb ik op weg geholpen bij het opzetten van de structuur van zijn website. En voor een derde BNI lid heb ik een overzicht gemaakt wat zij met haar bedrijf allemaal wil. Graag wil ik aan deze hulp een vervolg geven.

Wat zou mij helpen – naast meer tijd – om meer aanbevelingen en bezoekers te genereren? Vraag me je te verbinden met mensen en geef namen en rugnummers. Dat deed een andere onderneemster twee weken geleden en zij noemde iemand uit mijn LinkedIn netwerk, die ik goed kende. En zo belde ik de beste vriend van mijn broer op om te vragen of hij in contact wilde komen met haar. En dat leverde een positief resultaat op! Naast het feit dat zij hem mocht bellen, had ik weer mijn relatie met hem opgefrist en ik beëindigde het telefoongesprek met een grote glimlach op mijn gezicht. We spraken af ook met elkaar weer eens af te spreken. Misschien gaat hij een keer mee naar BNI. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Dus lieve lezers, kan ik je helpen met jouw zaken, vraag mijn hulp dan op basis van zo concreet mogelijke gegevens door namen, rugnummers en organisatienamen aan te geven. Dan kan ik je helpen en verbinden. Eigenlijk werkt dit net zoals ik managers help bij het ondersteunen. Geef duidelijk aan wat je wilt en ik kan je helpen. Jij zit aan het stuur en bepaalt.

Karin Bodde

Tekst en Support per Uur

www.tespu.nl

Een schrijver schrijft …..

De volledige quote is: “Een schrijver schrijft. Als je schrijver wilt worden, schrijf dan.” Deze twee zinnen staan op plek 13 van het lijstje met 38 levenslessen van een 90 jarige vrouw, gepubliceerd op www.lijstjes.info. Een goede bekende van mij vroeg hier via haar Facebookpagina aandacht voor.

Deze zin is de afgelopen weken in mijn hoofd blijven hangen en resoneert. Waarom? Omdat ik aan het begin sta van een nieuw professioneel tijdperk in een nieuwe rol als fulltime schrijver en regisseur van communicatiemiddelen. Al in februari van 2013 schreef ik mijn bedrijf Tekst en Support per Uur in bij de Kamer van Koophandel. Dit omdat mijn eerste opdrachtgever, wilde dat ik nu eindelijk eens zou factureren voor de diensten die ik leverde, het schrijven voor hun website en nieuwsbrieven. Stap voor stap erkende ik zelf mijn talent om krachtige verhalen in allerlei vormen te schrijven. Verhalen waar energie uit kwam. Verhalen die van invloed waren, die een boodschap hadden, die ertoe deden. Verbindende verhalen voor andere ondernemers en hun stakeholders.

In mijn vak als managementondersteuner heb ik dit talent altijd als vanzelfsprekend gebruikt en ingezet. Ik kreeg er dikwijls complimenten voor. Mijn teksten waren vooral succesvol als ik ergens voor kon strijden, voor een zaak, voor andere mensen of voor mijzelf. Denk aan een baan, een brief aan een instantie om zaken recht te zetten of een tekst bij een ingrijpende gebeurtenis als overlijden. Teksten voor websites of nieuwsbrieven voor de bedrijven waar ik gewerkt heb. De redactie van een beleidsplan of de samenvatting van heidagen van een managementteam. Allemaal heel gewoon dacht ik. Dat kan iedereen. En als ik nog verder terugkijk in de tijd, zie ik weer dat meisje en die jonge vrouw die een passie had voor woorden, zinnen en verhalen. Zij schreef verhalen waar gevoel in zat, energie in zat. Verhalen die de emoties en betekenis van datgene wat mensen meemaakten in hun professionele of persoonlijke leven, weergaven. Uit die tijd ligt er zelfs nog een boek op de plank te rijpen over mijn kinderen als baby, peuter en kleuter.

Totdat mijn vriendin begin van dit jaar zei: "Karin, hier moet je echt meer mee gaan doen. Als jij in je kracht bent, vliegen de zinnen uit je vingers en heb je in no time een goed verhaal geschreven." Dat ik de laatste vier jaar tijdelijke contracten had als managementondersteuner hielp ook mee om het ondernemerschap en fulltime schrijverschap te overwegen.
Naast mijn huidige tijdelijke en parttime opdracht bij de gemeente Rotterdam, ben ik nu minstens evenzoveel uren in mijn eigen tekstbureau aan het steken. En met succes. Binnen het jaar werk ik nu voor vijf vaste opdrachtgevers. Het aantal opdrachten groeit en ik wil begin 2015 graag de volgende stap zetten om fulltime voor mijn eigen bedrijf gaan. En wat houdt mij op koers? De quote waar ik dit eerste blog mee begon: “Een schrijver schrijft. Als je schrijver wilt worden, schrijf dan.” Eerlijk gezegd voelt het alsof ik al als schrijver geboren was en ik dit nu eindelijk zelf toelaat en erken. Dus blijf ik schrijven.

Karin Bodde

Tekst en Support per Uur

www.tespu.nl

Home